En tur i førerhuset på K 582 - en tur langs med Fredriksværkbanen

En tur i førerhuset på K 582 - en tur langs med Fredriksværkbanen

Af Sebastian Berthelsen

Den første August 2015 havde jeg anmodet Nordsjællands Veterantog og at være med i førerhuset på K-maskinen 582 fra 1900 på turen Hillerød-Hundested.

Da jeg mødte op på stationen i Hillerød havde jeg fået tilladelse og tog-anmeldesen send over mail of printet ud. På anmeldelsen kunne jeg se at toget ville ankomme 9:36 på Hillerød station. Så jeg fandt det bedste sted jeg kunne finde og stillede mig klar.

Klokken 9:36 dukkede så den velkendte silhouette af et damplokomotiv op. Med et kæmpe fløjt kom K 582 ind imod stationen og da jeg havde fået taget et pat billeder og filmet, klappede jeg kameraet sammen og gik ned for at melde mig hos mandskabet.

Lokomotivet blev, ikke overraskende, beundret af alle, store som små. Da der stadig var tid kunne jeg lige nå at få et billed af lokomotivet forfra før jeg gik hen til førerhuset, hvor jeg iøvrigt genkendte et medlem fra Sporvejsmuseet.
Jeg blev mødt af lokomotivføreren der introducerede sig selv og mandskabet som jeg skulle kører med til Hundested. jeg vil også vist rundt i førerhuset og fik vist de mest nødvendige til hvis noget skulle gå galt, (regulator, bremse osv.).
Efter fyrbøderens forslag blev jeg placeret i venstre side af førerhuset, på en højt billigende plads på tenderen. Her kunne jeg både se ind og ud af førerhuset og jeg var her ikke i vejen for at mandskabet kunne udfører sit arbejde. Kl 10:02 blev der fløjtet klar til afgang og afsted var vi!
Det var en meget speciel oplevelse det at side på den foreste plads i toget (næsten). Her kunne man virkelig mærke den rystende arbejdsplads som medlemmerne af Veterantogsklubben havde. Men det var virkelig fantastisk at mærke lokomotivs kraft og være helt tæt på hvor det hele skete. 
Det varede ikke længe før vi nåede det første stop på ruten og her ventede vi på passage af Lokalbanens Lint. På en af de senere stationer fik jeg chancen for at strække benene lidt og fik en snak med fyrbøderen hvor jeg fik svar på nogle spørgsmål og som også fik snakket fyringsteknikker med.
Så afsted igen! Ude langs linjen fik mandskabet lige brug at tjekke Toganmeldesen of sikre sig at man kørte til tiden.
Min tur med damptoget var faktisk min første rigtige tur langs med banen. Da vi kom til Frederiksværk blev jeg virkelig forbløffet over hvor smukt der var og det var jo ekstra specielt at køre forbi i et damptog! 
Indkørsel til Frederiksværk station. Her var der også krydsning med lokalbanen. 
Efter krydsningen opstod der lidt af et problem da overskæringen for enden af stationen ikke ville lukke. Det løstes dog ved at denne blev passeret i lav fart.

Under hele turen var fyrbøderen ret travl, men sådan er det jo når man arbejder på et damplomotiv! 
Med fuld fart mod Hundested. 
Og efter en lang tur fra Hillerød ankom vi til Hundested. Vognen der her ses i billedet tilhører MY Veterantog som har base her.
Da vi ankom fik jeg sagt farvel til mandskabet og steg af for at få mine egne optagelser resten af dagen.
I Hundested løb maskinen om og også her var der stor opmærksomhed på det gamle lokomotiv, forfatteren af artiklen her fik også mulighed for at besvare et par spørgsmål til nogle nysgerrige sjæle, der var forundret over at se et så gammelt lokomotiv i Hundested.
Klokken 12:17 var toget klar til afgang og her ses K 582 afgå i røg og damp.
Jeg tog toget videre mod Li.Kregme for at få nogle billeder når nu toget havde været i Hillerød. Hvad jeg ikke lige havde regnet med, var at jeg overhalede veterantoget med Lokalbanens Lint. Det gav mig muligheden for at filme og tage billeder af toget MOD Hillerød. Det var en rigtig god mulighed da maskinen rigtig arbejde sig forbi denne station!

Pga. det tidlige møde i Li.Kregme fik jeg noget ekstra tid i min plan til at tage til Frederiksværk som jeg havde set tidligere på turen og som jeg syntes ville være perfekt til at få nogle billeder ved. Trods en liiiiidt lang tur fra stationen ned til kysten lykkedes det mig at finde en god plet og nyde noget af naturen inden damptoget susede forbi.
Og ganske rigtigt: da toget endelig kom forbi var det fantastisk at se det så tæt på kysten, selvom jeg ikke fik så meget af havet med i billedet så syntes jeg alligevel at dette billed blev ret så godt :)
Mit sidste stop på dagen var Østerbjerg station. Her havde jeg fundet en sti der gik ret tæt på banen og som var perfekt til et godt skud af damptoget. Her ses 582 passere med god fart. 
Da så 582 havde gennemført dagens ture skulle de kører tomt til Græsted. Her var jeg kørt i forvejen med toget til Mårum for at tage billeder ved et sted jeg havde fundet på nettet. Det var fulstændig fantastisk at kunne høre det store damplokomotivs fløjte runge igennem den stille skov.

Optagelserne fra denne dag vil kunne ses i en mini-dokumentar som kommer til Youtube om ca. to år.

1 kommentar:

  1. Dejlig og informativ blog! Denne type information giver din ejendom et mere glat udseende og tilbyder indkørselsservice.
    Hvis du vil vide om Indkørsel Hillerød, Nordsjælland så kan du klikke her.
    Tak fordi du delte.

    SvarSlet