Smagsprøve fra Bog 2

En Smagsprøve fra bog 2

Historien om Kaspers svømmetur

”Det var en dejlig efterårsdag i Gedser, og året var 1908. Vinden blæste i små stød gennem stationer og landskaber og blade i alle slags farver tumlede over sporene og dannede et slags tæppe over skinnerne og jorden omkring dem.
K-maskinen Kasper stod med et eksprestog på vej mod en færgehavn der hed Orehoved, derfra sejlede der færger over til Sjælland. Grunden til at det var Kasper som trak eksprestoget var at på det tidspunkt var Per og de andre Litra P maskiner først lige ved at blive bygget, og nogle af Pers søskende var først lige begyndt at arbejde i Jylland.

Kaspers type, k-maskinen, var de mest brugte ekspresmaskiner og på travle dage kunne det godt ske at der skulle to maskiner til at trække toget. Når det skete kaldte man det at køre i ”Forspand” men denne dag var det dog kun nødvendigt at lade Kasper trække toget alene.
Kasper stod og dampede lystigt mens togføreren, ham der havde ansvaret for toget var ved at tælle togets aksler og udregne bremseprocenten (hvor godt Kasper og hans tog kunne bremse) og skrev det ned på en sedlen, han rev sedlen af sin skriveblok og gik så op til Kaspers førerhus.
Han rakte seddelen over til Kaspers lokomotivfører som tog imod den med et nik. ”Tak skal du ha” sagde han og kiggede nærmere på seddelen. Ved siden af ham stod fyrbøderen og skovlede kul ind i fyret på Kasper. 

Kullet blev varmere og varmere og vandet i Kaspers kedel kogte og kogte.
Kasper ville så gerne af sted, han var ikke et utålmodigt lokomotiv men han vidste ikke bedre end at ”indtage skinnerne” som han kaldte det når han susede af sted. Men der manglede endnu en test før han kunne køre, vognopsynsmanden kom op til lokomotivføreren, hans job var at sikre sig at bremserne på vognene virkede som de skulle.

Vognopsynsmanden bad lokomotivføreren om at slå bremserne til, lokomotivføreren hev i bremsehåndtaget og en efter en skubbede bremseklodserne ind mod hjulene på Kasper og hans vogne. Vognopsynsmanden gik så ned langs toget med en meget lang og tynd hammer og slog på alle bremseklodserne for at se om de sad ordentlig fast.
 



K-maskinen kasper på Gedser station (skitse)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar